søndag 24. februar 2013

OVNSBAKT LAKS MED SITRON

 
Jeg liker veldig godt å lage retter som kan tilberedes i stekeovnen. Det er enkelt og maten blir saftig. Her legger jeg først laksen i en ildfastform før jeg heller over soyasaus, olje og sitron. I den friske salaten har jeg avocado, vårløk, eple og hjertesalat. Ved siden av serverer jeg ris. Enklere kan det ikke gjøres!

Ingredienser fisk
600 gr. laksefilet, uten skinn og bein
3 ss soyasaus
4 ss olivenolje
1 sitron, revet skall og saften
Salt og pepper

Ingredienser salat
2 vårløk, finhakket
0,5 grønt eple, skåret i strimler
1 hjertesalat
2 avokado, i biter

Ingredienser dressing salat
3 ss sitronsaft
3 ss olivenolje
0,5 ts havsalt

Ris

- Kok ris etter anvisning på pakken.
- Sett stekeovnen på 180 grader.
- Skjær laksen i serveringsstykker og legg de i en ildfastform.
- Ha soyasaus og olivenolje over laksen og krydre med salt og pepper.
- Ha over revet skall og saft av sitron, og bak i stekeovnen i ca. 20 minutter.
- Bland sammen avocado,vårløk, eple og salat i en bolle.
- Rør sammen sitronsaft, olivenolje og havsalt, og vend inn i salaten.
- Server laksen med salat og kokt ris ved siden av.

Antall porsjoner: 4.
Tidsforbruk: 30 minutter.

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg ovnsbakt mat er enkelt og greit.
    Godt så det ut.
    Klem
    Liza

    SvarSlett