torsdag 25. april 2013

RØMMEDRESSING MED HVITØK OG BASILIKUM


Her får du oppskriften på min hjemmelagde rømmedressing. Den smaker kjempe godt og kan brukes som tilbehør til pizza, kylling, fisk, grillmat, salater og mye mer. Du kan også bruke den som dip til grønnsaker og chips.

Rømmedressing har jeg tidligere kjøpt i butikken. Det er ganske dyrt og jeg må innrømme at jeg ikke synes at de smaker spesielt godt. Forklaringen er at ferdiglagde rømmedressinger hovedsaklig består av olje og ikke rømme. Noen produkter inneholder også mye majones. Fettprosenten i disse produktene blir derfor mye høyere enn i hjemmelagede varianter. Enkelte produkter inneholder over 50 % fett. Bruker du lettrømme inneholder den kun 18 % fett.

Jeg anbefaler deg derfor å lage din egen rømmedressing. Den smaker garantert mye bedre enn den du kjøper i butikken, den er mye sunnere og det tar deg kun ti minutter.

Ingredienser
2 dl lettrømme
1 ts sitronsaft
2 fedd hvitløk, finhakket
1/4 ts pepper
1/4 ts salt
15 ferske basilikumblader finhakket.

- Bland alle ingrediensene sammen i en liten bolle.

Tips:
Lag gjerne rømmedressingen et par timer før severing slik at smakene får satt seg skikkelig. Oppbevar rømmedressingen i kjøleskapet. Du kan også bytte ut basilikum med fersk gressøk hvis du ønsker det.

Tidsforbruk: 10 minutter.

3 kommentarer:

  1. Så koselig at du la igjen en hilsen hos meg så jeg fant deg :) Masse herlige oppskrifter her! Litt morsomt, men i dag har jeg også tenkt å lage seiekaker og nå ser jeg oppskriften din under her :)
    Fin dag til deg :)

    SvarSlett
  2. Mmmmm!
    Denne må prøves! God fredag ønskes deg!
    Klem fra Livy

    SvarSlett
  3. Skikkelig Swag her ja. Har noe Friendz på visit, mekka noge mat væ! ;)

    SvarSlett