fredag 13. desember 2013

PEPPERKAKER


"Når en pepperkakebaker. 
Baker pepperbakekaker. 
Tar han først en stekegryte. 
Og en kilo margarin" 
osv...

Jeg må innrømme at jeg de siste årene har kjøpt ferdig pepperkakedeig i butikken. I år ønsket jeg å lage deigen fra bunnen av. Jeg var litt bekymret for hvordan det skulle gå. Kom jeg til å ende opp med en klissete deig og ingen pepperkaker? For å være sikker på å lykkes valgte jeg å gå for oppskriften som jeg fant på Trines matblogg. Deigen fikk veldig fin konsistens og pepperkakene smakte fantastisk godt. Det ble også akkurat passe mye deig. Ønsker du å lage deigen selv, anbefaler jeg oppskriften. Tusen takk til Trine som deler sine fantastiske oppskrifter!

Ingredienser:
250 gram sukker
2 dl lys sirup
1 ss kanel
½ ss malt ingefær
¼ ss nellik
250 gram smør
1 ss natron
2 egg
650-800 gram hvetemel

Melisglasur:
1 eggehvite
Melis
Pynt


- Ha sukker og sirup i en liten kjele. Kok forsiktig opp.
- Tilsett kanel, malt ingefær og nellik, og rør godt sammen
- Rør inn natron i sirupsblandingen, og rør fort og godt sammen. Blandingen blir nå lysere og eser litt.
- Hell den varme sirupsblandingen over det kalde smøret, som du har gjort klart på forhånd i en stor bolle. Rør til alt smøret er smeltet og blandingen er kald.
- Visp sammen eggene og rør de inn i blandingen.
- Tilsett deretter siktet mel, litt etter litt, til du får en jevn og relativt fast deig.
- Sett deigen kaldt noen timer, gjerne over natten.
- Ha deigen på lett melet bakebord, kjevle ut og stikk ut pepperkaker i ulike fasonger.
- Legg pepperkakene forsiktig på et bakepapirkledt stekebrett. Det er viktig at kakene er omtrent like tykke og store.
- Stek pepperkakene ved 210 grader, midt i ovnen, i ca. 7-10 minutter. Følg med mot slutten av steketiden.
- La pepperkakene hvile på stekebrettet et par minutter, før du avkjøler de på rist.
- Oppbevar pepperkakene i en tett kakeboks.
- Pynt gjerne pepperkakene med melisglasur og pynt.
- Pyntede pepperkaker kan bli myke, så de bør spises innen en uke eller to.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar